Blog

Ocena i osądzanie – jak robić to właściwie?



Warning: Undefined array key "more" in /home/u306367/domains/mariuszmielnicki.pl/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/includes/oxygen-dynamic-shortcodes.php on line 310
Brak komentarzy

Jako trener często będziesz musiał oceniać zawodników – to nieodłączna część Twojej roli. Czy jednak wiesz, jak robić to w sposób konstruktywny, tak aby budować pozytywne relacje i wzmacniać zaufanie?

1. Skup się na zachowaniu, a nie na tożsamości

Spójrz na diagram obok – przedstawia on schemat, który warto stosować podczas oceniania zawodników. Najważniejsze jest skupienie się na zachowaniu, ponieważ to właśnie ono podlega ocenie.

 Co warto oceniać?

  • Konkretne działania zawodnika,
  • Jego podejście do treningu,
  • Zaangażowanie i wysiłek.

Czego unikać?

  • Oceniania tożsamości zawodnika („Jesteś słaby”),
  • Podważania jego wartości („Nie masz talentu”),
  • Krytykowania jego przekonań czy motywacji.

Jeśli powiesz zawodnikowi: „Jesteś słaby”, to atakujesz jego tożsamość, a nie konkretne zachowanie. Taka ocena może obniżyć jego motywację i wpłynąć na jego samoocenę. Zamiast tego lepiej powiedzieć:

 „Dziś Twoja gra nie była na najwyższym poziomie, ale możemy nad tym popracować”.

Taka forma daje zawodnikowi szansę na poprawę, zamiast wpędzać go w poczucie porażki.

2. Unikaj osądzania i zamykania drzwi

Osądzanie kogoś jako osoby nigdy nie jest dobrym pomysłem. Stwierdzenia takie jak:

 „Nigdy nie będziesz piłkarzem”
„Nie masz szans na grę na wysokim poziomie”

mogą mieć poważne konsekwencje psychologiczne i w skrajnych przypadkach prowadzić do utraty pewności siebie lub nawet traumatycznych przeżyć.

Jeśli musisz podjąć trudną decyzję o zakończeniu współpracy z zawodnikiem, zrób to z szacunkiem i otwartością. Zamiast zamykać mu drzwi, powiedz:

„Na ten moment nie spełniasz kryteriów naszej akademii, ale być może znajdziesz miejsce, które lepiej odpowiada Twoim umiejętnościom i stylowi gry”.

Taka komunikacja daje zawodnikowi szansę na rozwój w innym środowisku i nie podcina mu skrzydeł.

3. Uważaj na mechanizm spontanicznego przenoszenia cech

Ocenianie innych za ich plecami może nieświadomie odbić się również na Tobie. Istnieje psychologiczne zjawisko zwane spontanicznym przenoszeniem cech – jeśli negatywnie oceniasz innych w rozmowach, Twój rozmówca może podświadomie przypisać te same cechy Tobie.

Jeśli mówisz: „Ten zawodnik jest leniwy i nie nadaje się do zespołu”, ktoś może zacząć postrzegać Ciebie jako osobę surową i niesprawiedliwą.

Z kolei pozytywne oceny mogą wzmacniać Twój autorytet. Jeśli doceniasz zawodników, inni będą postrzegać Cię jako trenera, który buduje, a nie niszczy motywację.

Dlatego staraj się unikać negatywnych ocen za plecami. Jeśli masz do przekazania trudną opinię, rób to bezpośrednio i w konstruktywny sposób.

Podsumowanie – jak oceniać mądrze?

Oceniaj zachowanie, a nie tożsamość zawodnika.
Unikaj zamykających osądów – nie przekreślaj niczyjej przyszłości.
Zamiast mówić, co ktoś robi źle, podpowiadaj, jak może się poprawić.
Uważaj na to, co mówisz o innych – ich cechy mogą podświadomie zostać przypisane Tobie.

Twoim celem jako trenera jest rozwój zawodnika, a nie jego osądzanie. Stosując te zasady, nie tylko zbudujesz lepsze relacje, ale również pomożesz zawodnikom osiągnąć ich pełny potencjał.

Ostatnie posty


Kategorie


Napisz do mnie


    Newsletter

    © 2025 mariuszmielnicki.jchost02.pl
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram