Zapisz się do newslettera
Mariusz Mielnicki na Facebook
Mariusz Mielnicki na Youtube

Blog Mariusza Mielnickiego

Jasne i ciemne strony sportu

Jasne i ciemne strony sportu

28 października 2015

Jak ważne jest dobre samopoczucie w sporcie?

Skąd bierze się dobre samopoczucie po treningu sportowym?

Dobre samopoczucie zarówno fizyczne jak i psychiczne występuje w trakcie lub po okresie ćwiczeń wymagających od układu krążenia więcej wysiłku niż w przypadku codziennych zajęć. U niektórych pojawia się to już po 30-45 minutach biegania. Dość rozpowszechnione jest przekonanie, iż to dobre samopoczucie spowodowane jest przez endorfiny substancje chemiczne mózgu, które wywołują uczucie przyjemności i łagodzę ból w sposób podobny do opium. Naukowcy uważają jednak, iż jest to tylko część prawdy. Podczas ćwiczeń organizm bardzo się wysila. Powoduje to wydzielanie przez układ nerwowy znacznych ilości substancji chemicznych, które z kolei powodują istną lawinę reakcji fizjologicznych. Stymulacja współczulnego układu nerwowego połączona z aktywacją rdzenia nadnerczy (oraz wieloma innymi zjawiskami) powoduje, iż serce bije szybciej a do mózgu dociera więcej tlenu. Rozszerzają się też źrenice co sprawia, iż poprawia się ostrość wzroku. Wszystko to razem wywołuje dobre samopoczucie.

Co się dzieje w przypadku uzależnienia się od ćwiczeń fizycznych?

Dawniej większość psychologów uważała, iż uzależnienie od ćwiczeń jest zdrowym odpowiednikiem uzależnienia się od narkotyków oraz, że jedynym zjawiskiem ubocznym jest sprawność fizyczna. Najnowsze badania wykazują jednak, iż prawdopodobnie jest nieco inaczej. Uzależnienie od ćwiczeń może przypominać każdy inny nałóg, a osoby nim dotknięte muszą dostać swą dawkę wysiłku za wszelką cenę. Nic nie jest w stanie ich powstrzymać – nawet kontuzja ani krytyczna sytuacja w pracy lub w domu. Kiedy muszą zrezygnować z ćwiczeń mają objawy podobne do abstynencyjnych (po odstawienia środka uzależniającego) – od roztrzęsienia po stany lękowe i depresję. Czasami takie uzależnienie wywołane jest przez czynniki podobne do tych, które powodują anoreksję. U osób, które tygodniowo przebiegają ok 70 kilometrów, stwierdzono we krwi wysoki poziom pewnych hormonów stresowych. Wśród kobiet i mężczyzn, którzy intensywnie i od dawna ćwiczą zaobserwowano problemy z układem rozrodczym.

W przeciwieństwie do obecnie panującego przekonania, nałogu ćwiczeń nie można w pełni wytłumaczyć nabytym uzależnieniem od endorfin (naturalnych substancji podobnych do opium, które które wydzielane są przez mózg podczas wysiłku). Specjaliści uważają, że przyczyną jest raczej uzależnienie się od ogólnego dobrego samopoczucia towarzyszącego ćwiczeniom. Niektórzy zauważają, iż coraz trudniej osiągają takie samopoczucie i ćwiczą coraz więcej by go doświadczyć.

Kiedy powinniśmy przerwać ćwiczenia fizyczne?

Zgodnie z popularnym powiedzeniem “nic nie osiągniesz bez bólu”. Jednak wiedza naukowa mówi, iż posunąłeś się za daleko jeśli lekka sztywność mięśnia lub łagodne przeforsowanie ścięgien zamieniają się w prawdziwy ból. Specjaliści doradzają by robić to z głową. Każdy nowy typ treningu należy rozpoczynać stopniowo i nie ćwiczyć zbyt forsownie.

Badania wykazują, iż nawet niewielki wysiłek, taki jak 20, 30 minutowy szybki spacer trzy razy w tygodniu może znacznie poprawić wydolność układu krwionośnego. Tym, którym chodzi o utratę wagi specjaliści proponują codziennie pół godziny szybkiego marszu lub jazdy na rowerze, najczęściej nie trzeba wtedy nawet stosować diety. Co ciekawe taka sama dawka biegania, choć zwiększa masę mięśni i poprawia wydolność układu krwionośnego, nie powoduje zazwyczaj spadku wagi. Uważa się, iż organizm magazynuje tłuszcz aby wyrównać utratę ciepłoty po zanurzeniu się w chłodnej wodzie.

Mimo wszystko naukowcy uważają, iż bilans uprawiania ćwiczeń jest zdecydowanie dodatni. Zajmowanie się sportem w sposób umiarkowany i rozsądny pomoże każdemu wieść zdrowsze i szczęśliwsze życie.

Desire24
Top